מהי אכילה קשובה?

אכילה קשובה היא אכילה המחוברת לאיתותי הרעב והשובע המגיעים מהגוף באופן טבעי.
כל אדם נולד עם מנגנון רעב ושובע אשר מאותת לו על צרכי הגוף כשהוא רעב או שבע.

מנגנון הרעב והשובע מתבסס על שני סוגי איתותים:

המערכת ההורמונאלית שולחת מסר הורמונאלי למוח על פי מצב המלאות של הקיבה,
ובהתאם, מתעורר חשק לאכול או להפסיק לאכול.
החיסרון של דרך זאת הוא משך הזמן הלוקח להורמונים להגיע למוח: כ-20 דקות-
זמן ממושך למדי, בעיקר כשיש שפע על השולחן או במקרר.
למזלנו, התברכנו בסוג נוסף של איתות-
התחושה הפיזית בגוף אשר מסמנת לנו באופן מיידי על ריקנות או מלאות- רעב או שובע.
הקשבה לתחושה הפיזית יכולה להנחות את פעולת האכילה מבלי לחכות לאיתות ההורמונאלי שיכנס לתוקף.

אכילה לפי איתותי הרעב והשובע גורמת להזנה פיזית במינונים המדוייקים לגוף, למניעת אכילת יתר, וכתוצאה מכך, גם מניעת עודף משקל.
אכילה קשובה היא השיטה היעילה ביותר להגיע למשקל הרצוי ולשמור עליו.

למה בכלל השתבש לנו מנגנון הרעב והשובע?

  • האכלה לא קשובה על ידי ההורים המטפלים בגיל צעיר ("לחץ אוכל"- הסכמים, חוזים, איומים, נחיתות אווירונים...)
  • אכילה רגשית שהפכה לדפוס חוזר (טשטוש ווויסות רגשות, קרקוע, מילוי תחושת חסר, אמצעי להרפיה או אמצעי להתעוררות במצב עייפות)
  • הימנעות מתוך החלטה לשינוי חיצוני של אופן האכילה (מטעמי דיאטה, בריאות, סיבות כלכליות ועוד)

ומה קורה כשמשתבש מנגנון הרעב והשובע?

אצל רבים, עם שיבוש מנגנון הרעב והשובע
ואובדן היכולת המולדת לזהות איתותים טבעיים ולהתנהל לפיהם
נוצר מצב של חוסר אמון בגוף, וחיפוש אחר תמיכה חיצונית לאכילה בדמות מערכות של מותר ואסור.
מערכות אלה מנציחות ומעמיקות את שיבוש המנגנון.

הדרך לשיקום מנגנון האכילה האינטואיטיבית היא טיפוח מיומנות של הקשבה לאיתותי הגוף.

שיטת 'שלום עם הגוף' מתבססת על עקרונות האכילה הקשובה ומציעה פתרונות לאיזון אכילה רגשית ושיקום מערכת היחסים עם הגוף והאוכל.

לפרטים על הקורס ללימוד שיטת 'שלום עם הגוף' >>

לפרטים על תכנית הליווי האישי >>

שינוי גודל גופנים
ניגודיות